Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...
Dzie? spoczynku Pana w grobie – dzie? cichej nadziei, modlitewnego oczekiwania na cud zmartwychwstania. W dniu tym nie powinno by? nic z ?a?oby, nic ze smutku, ale cicha, wewn?trzna rado?? p?yn?ca z wiary w bóstwo Chrystusa i z nadziei na wype?nienie wszystkiego co zapowiedzia?.
W ko?ciele przy „Grobie” Chrystusa trwa modlitewna adoracja. Zegnijmy nasze kolana, by uczci? ukrzy?owanego, który poniós? ?mier? za nasze grzechy. „Albowiem zap?at? za grzech jest ?mier?” (Rz 3, 20) czytamy w Li?cie do Rzymian. Chrystus przyj?? na siebie nasz? kar?, umar? zamiast nas, po to aby?my mogli mie? ?ycie. Podzi?kujmy Mu za to.
Ko?ció? przygotowany jest do wieczornej liturgii czuwania paschalnego – prezbiterium i o?tarz centralny przyjmuj? od?wi?tny wystrój. Przez ca?y niemal dzie? trwa istna pielgrzymka rodziców z dzie?mi nios?cymi koszyki z pokarmami do po?wi?cenia. Dawniej ?wi?cono wszystko, cokolwiek przygotowane by?o na stó? ?wi?teczny. Pi?kny ten zwyczaj jest pozosta?o?ci? z pierwszych wieków chrze?cija?stwa. Przed wi?kszymi ?wi?tami uroczy?cie obchodzono wigilie i czuwano w nocy, oczekuj?c radosnego dnia ?wi?tecznego. Przygotowywano te? pokarmy na „zimno”, by nie narusza? ?wi?towania przez przygotowywanie posi?ków. Po Mszy ?w. odbywa?y si? agapy, czyli wspólne posi?ki uczestnicz?cych w liturgii.
Wielka Sobota zachowa?a swój pierwotny charakter do dnia dzisiejszego w prze?yciach wiernych. Tu i ówdzie przy kratkach konfesjona?u kl?ka jeszcze kto?, kto nie zd??y? oczy?ci? si? z grzechów, bo przecie? rado?ci wielkanocnej nie prze?yje w pe?ni ten, kto nie pojedna? si? z Panem.
Ostatnie przygotowania do prze?ycia ?wi?t Wielkanocnych zako?czmy w ci?gu dnia sobotniego, by wieczór by? ju? przepe?niony rado?ci? paschaln?. Pami?tajmy równie? o przygotowaniu pascha?u rodzinnego, który b?dzie nam przypomina? zmartwychwsta?ego Chrystusa.
W ka?dej rodzinie w godzinach rannych Wielkiej Soboty przygotowujemy pokarmy do po?wi?cenia. Stanowi? je przede wszystkim chleb przypominaj?cy „chleb ?ywy, który zst?pi? z nieba” i w Komunii ?w. daje ?ycie ?wiatu, a tak?e jajka i kolorowe pisanki – symbol ?ycia, przyj??y one tak?e tre?? symboliczn? zwi?zan? ze zmartwychwstaniem Chrystusa, kruszeniem ska?y grobu i rodz?cym si? nowym ?yciem jako wielkim darem Boga, oraz w?dliny i baranek wielkanocny – przypominaj?cy pierwsz? noc paschaln?, noc wyj?cia narodu wybranego z niewoli egipskiej i rozpocz?cia w?drówki do ziemi obiecanej.
Symbolizuje on biblijnego baranka paschalnego, który by? zapowiedzi? Baranka – Chrystusa zabitego i zmartwychwsta?ego, wybawiaj?cego swoj? Krwi? od ?mierci wiecznej, który jednoczy wszystkich przy swoim stole w braterskiej komunii. Tak wi?c figurka baranka wielkanocnego z chor?giewk? w obrz?dowo?ci chrze?cija?skiej symbolizuje Chrystusa Pana, który nazwany jest w teologii biblijnej Barankiem Paschalnym.
Na wielkanocny stó? mo?na równie? poda? pob?ogos?awiony chrzan, pieprz i sól, które s? odpowiednikami biblijnych gorzkich zió?. W Starym Testamencie spo?ywano z nimi mi?so wielkanocnego baranka. Wierni przynosz? do po?wi?cenia jeszcze wiele innych pokarmów – owoców ziemi i pracy r?k ludzkich – jako zapowied? uczty niebieskiej w Królestwie Zmartwychwsta?ego Odkupiciela. Koszyczki i naczynia z umieszczonymi w nich pokarmami mo?na udekorowa? wiecznie zielonymi borówkami lub bukszpanem, czy te? wiosennymi kwiatami i baziami. Ceremoni? b?ogos?awie?stwa pokarmów szczególnie prze?ywaj? dzieci, pomó?my im w tym.
Udaj?c si? z pokarmami do ko?cio?a pami?tajmy o adoracji Naj?wi?tszego Sakramentu przy Grobie Pa?skim. Nie ?a?ujmy czasu na modlitw? osobist?, gdy? jest to czas, w którym Bóg przemienia nasze serca i nasze ?ycie sprawiaj?c, ?e wszystko nabiera g??bszego sensu. Bez tego zwyczaje ?wi?teczne b?d? tylko pustymi gestami. Niech nam raczej braknie czasu na niektóre przygotowania ni? na modlitw?.
Po powrocie za? do domu umie??my „?wi?conk?” na stole wielkanocnym. Nie zapominajmy tak?e o tym, by darami Bo?ymi dzieli? si? z potrzebuj?cymi.
Wielka Sobota od pocz?tku by?a zamkni?ta uroczystym (wigili?) i trwa?a do ?witu niedzieli, do celebracji Eucharystii. W ci?gu wieków jej obrz?d zosta? wzbogacony b?ogos?awie?stwem ognia i ?wiecy woskowej, które stanowi?o pocz?tek wigilii.
Od II wieku Noc Paschalna charakteryzuje si? celebracj? chrztu jako cz??ci integralnej wigilii: same teksty biblijne wyra?aj? obrazowo tajemnice paschy poprzez chrzest w wodzie i w Duchu ?wi?tym (stworzenie nowego ?wiata i nowego cz?owieka, chrzest, obietnica Boga, zmartwychwstanie i ponowne przyj?cie Chrystusa).
Wszystko to dope?nia si? w z?o?eniu ofiary eucharystycznej, w której uczestnicz? po raz pierwszy neofici. Dlatego paschalne wydarzenia zbawcze Chrystusa, Jego przej?cie (pascha) ze ?mierci do ?ycia, znajduje swoj? wyj?tkow? syntez? i szczytow? form? obrz?dow? w uroczystej liturgii Wigilii Paschalnej, w czasie której sprawuje si? paschalne sakramenty chrze?cija?skiego wtajemniczenia (chrzest, bierzmowanie i Eucharysti?).
Ta Msza Wigilii Paschalnej zawiera w sobie wszystkie poprzedzaj?ce j? celebry ca?ego Triduum Paschalnego. Wigilia Paschalna charakteryzuje si? tym, ?e oznajmia sens narodzin przez chrzest, dla której to celebracji wymagane jest, o ile to mo?liwe, zachowanie odnowienia przyrzecze? chrzcielnych doros?ych i zadbanie o jego podnios?y i uroczysty charakter.
Uroczysto?? Paschalna obchodzona jest w pe?nej rado?ci i stopniowo podnios?ym rytmie, który wp?ywa na liturgi? eucharystyczn?, prawdziw? Eucharysti? Paschaln?. Po obrz?dach wprowadzaj?cych jak b?ogos?awie?stwo ognia i ?wiecy paschalnej ze ?piewem zapowiadaj?cym Pasch?, celebruje si? liturgi? s?owa, nast?pnie liturgi? chrztu, a szczytem jest celebracja liturgii Eucharystii. Te elementy celebracji stanowi? jednolit? ca?o??, i wyja?niaj? misterium paschalne jako proklamacj? s?owa i jego wcielenie w ?yciu Ko?cio?a poprzez sakramenty wtajemniczenia chrze?cija?skiego. Fundamentalnym symbolem uroczystych obchodów Wigilii Paschalnej jest o?wietlona noc, co symbolizuje, ?e ?ycie w ?asce wyp?ywa z faktu ?mierci Chrystusa.
Wigilia Paschalna stanowi szczyt Triduum Paschalnego. Jest najwa?niejsz? liturgi? ca?ego roku ko?cielnego. W t? Wielk? Noc, Ko?ció? sprawuje sakramenty ?wi?te w ca?ym bogactwie znaków oraz proklamuje najwa?niejsze wydarzenia z historii zbawienia. Dlatego w miar? mo?no?ci, udajmy si? do ko?cio?a na obchód Wigilii Paschalnej z ca?? rodzin?. Zabierzmy ze sob? ?wiece chrzcielne. Zgromad?my si? wszyscy wokó? ogniska rozpalonego przed ko?cio?em. Przyb?dzie tu kap?an w uroczystej procesji, z wielk? ?wiec? paschaln?.
Po zako?czeniu liturgii Wigilii Paschalnej wyjd?my z ko?cio?a z p?on?cymi ?wiecami. Niech ?wiat?o Zmartwychwsta?ego Chrystusa o?wietla nie tylko mroki ko?cio?a, lecz tak?e drogi naszego codziennego ?ycia. Je?li to b?dzie mo?liwe, przynie?my wielkanocny p?omie? parafialnego pascha?u do domu. Po przyj?ciu wszystkich domowników zapalmy od niego pascha? rodzinny.
Pocz?wszy od papie?a Grzegorza Wielkiego chrze?cijanie w tym dniu pozdrawiali si? s?owami: „Chrystus Zmartwychwsta?!” Odpowied? brzmia?a: „Prawdziwie Zmartwychwsta?!”.
Dobrze by?oby, aby?my dzisiaj powrócili do tego chwalebnego i tak bardzo starego zwyczaju chrze?cija?skiego, tym bardziej, ?e jest on jeszcze ?ywy do dzi? w Ko?ciele Wschodnim. W ci?gu ca?ego wi?c Okresu Wielkanocnego lub cho?by w same ?wi?ta Wielkanocne pozdrawiajmy si? s?owami: Chrystus Zmartwychwsta?! – Prawdziwie Zmartwychwsta?!
Aktualny stan Ojca Mieczys?awa na stronie:
Mo?liwe wynaj?cie dodatkowego miejsca w o?rodku przed lub po rekolekcjach
Polecamy wszystkim poszukuj?cym PRAWDY:
Nauka na UKSW (O?rodek Bada? Naukowych UKSW w Gdyni) trwa sze?? lat.
Zaj?cia prowadzone s? w formie wyk?adów,
?wicze? i praktyk i maj? za zadanie gruntowne
i wszechstronne przygotowanie teologiczne
ikatechetyczno-pedagogiczne nauczycieli religii.
Od pa?dziernika 2006 roku studia teologiczne prowadzone s? w systemie jednolitym magisterskim.
Szczegó?y o Rekolekcjach Letnich "Rekolekcje na Wyspie 2014" target="_blank"
Okienko jest ze strony ewangelizacyjnej
LumenTV.pl
(strona Telewizji LUMEN),
któr? pomagamy redagowa?.
Czytanie Pisma ?wi?tego jako S?owa Bo?ego:
1Najpierw si? pomódl: popro? Boga o otwarcie serca i obdarowanie ci? Duchem ?wi?tym.
2U?wiadom sobie zanim otworzysz Bibli?: b?dziesz rozmawia? z samym Bogiem, otwórz ca?kowicie swe serce.
3Zacznij od Ewangelii: najlepiej ?w. ?uka-
sza, potem Dzieje Apostolskie. Potem mo?esz przeczyta? pozosta?e Ewangelie ju? w normalnej kolejno?ci
4W tekst Biblii wchod? powoli: i z uwag?, tu ka?de zdanie i s?owo ma znaczenie. Skup si? na Jego s?owie
5Staraj si? zrozumie?: i zapami?ta? co czytasz. Zapisz sobie wa?ne dla ciebie zdanie, by pó?niej je kontemplowa?.
6Rozpraszaj?ce ciebie my?li: zapisuj na karteczkach, przerwij na chwil? i popro? Boga o pomoc w dalszym czytaniu.
Prawa i obowi?zki ?wieckich w KK
Modlitwa spontaniczna, ?piewy uwielbienia, katecheza i agapa.
Serdecznie zapraszamy ka?d? ch?tn? osob? !
Dzia? po?wi?cony podstawowym wiadomo?ciom o Biblii. Specjalnie utworzony z my?l? o pocz?tkuj?cych czytelnikach Pisma ?wi?tego.
Na Kaszubach, w Sul?czynie to czas niesamowitej przygody z Jezusem, Jego S?owem i Jego Ludem.
Parafialny Klub Filmowy - cykl spotka?, pozwalaj?cych lepiej zrozumie? wiar?, Bo?e przes?anie - w grupie kilkudziesi?ciu podobnie my?l?cych osób: starszych, m?odzie?y i nawet dzieci ;-)
Masz ju? za sob? lektur? jakich? fragmentów Pisma ?w. Chcesz rozpocz?? powa?niejsze studium Biblii ? Rób to z nami!
Za rok b?dziemy obchodzi? 50 rocznic? rozpocz?cia obrad SV II.
Proponujemy cykl artyku?ów zwi?zanych z tym najbardziej prze?omowym wydarzeniem w KK w XX wieku.